JitkaP zvolit blog podcast youtube

Tvořit blog nebo podcast nebo YouTube?

Máte tvořit blog, podcast nebo videa na YouTube?
V tomto článku se podíváme na to proč se pro vás hodí jedno nebo druhé (nebo třetí).

Je pro vás tedy vhodnější blog, podcast nebo YouTube kanál?
Odpověď je pro každého trochu jiná, i když máme často pocit, že musíme dělat všechno, co dělají ti úspěšnější.

Proč je dobré dělat alespoň něco z toho?

Protože SEO (optimalizace pro vyhledávače). 

SEO je pro vás ohromně důležité. Klíčová slova umožňují ostatním vás na internetu najít, ať už hledají na Seznamu, Google, YouTube, Pinterestu…
Pokud něco tvoříte, a chcete být na internetu dohledatelní, prostě potřebujete generovat klíčová slova, tedy nějaký obsah. 
Bez dobrého obsahu vás nikdo na internetu bohužel nikdo zázračně nenajde.

Ano, můžete tvořit obsah jen na sociálních sítích jako je Facebook nebo Instagram, ale tam SEO tak úplně nefunguje, a váš příspěvek uveřejněný například na Facebooku, Seznam nebo Google zkrátka nezobrazí, i kdyby byl sebelepší. Zobrazí mu naopak blogové příspěvky, YouTube videa nebo piny na Pinterestu.

Je tedy třeba vytvářet obsah, který bude snadno a dlouhodobě dohledatelný. A právě toto jsou způsoby jak to udělat – mít blog, podcast nebo tvořit videa na YouTube.

Nemusíte dělat tohle všechno najednou, ale vyberte si aspoň něco.
A pokud se rozhodněte pro podcast, měli byste mít také blog, ale kromě tohoto pravidla vám stačí vybrat si jen jednu z možností.

Proč si vybrat jen jednu možnost a ne hned všechny?

Nejjasnější odpovědí na to, proč proč byste se měli zaměřit jen na jedno je, že může být hodně náročné zkoušet začít blog, podcast a YouTube kanál najednou.
Časem ale rozhodně můžete využívat výhody všech, a to úplně sami, nebo můžete využít externí pomoc.

Ale… co si tedy zvolit? 

Přehrát video o JitkaP blog podcast nebo youtube k videu

Blog

Blogování je psaní článků, které jsou buď výukové, informativní, zábavné… a které publikujete na své webové stránce.

Toto je za mě asi nejsnadnější formát k publikování. Stačí vám vlastně jen jakýkoliv počítač (nebo tablet), a žádné další vybavení. Podmínkou je, aby vás alespoň trochu bavilo psaní textů. 🙂

Blog tedy můžete začít zdarma nebo s minimálními náklady. Ideální je mít vlastní webovou doménu, kterou pořídíte i do 200,-Kč ročně, k tomu si někde zřídíte hosting (třeba na Wedos.cz), nainstalujete WordPress, a můžete začít.

Dražší variantou pak může být český MioWeb, nebo pak zahraniční Squarespace.com, Kajabi.com, nebo Wix.com
No a pak bude důležité věnovat se právě klíčovým slovům, tedy SEO, tedy tomu, abyste byli dohledatelní pro vyhledavače jako je například Seznam nebo Google.

Blogování je tedy nejjednodušší způsob, jak vytvářet obsah. Sednete, napíšete, pořídíte nebo dohledáte ilustrační fotografie k vašemu článku, publikujete na blogu, a je to. 

Podcast

Vlastní podcast je dalším krokem ve tvorbě obsahu.
Provozování podcastu je náročnější než samotný blog, zejména pokud to děláte úplně sami.
Ale s podporou pro vás může být tvorba podcastu naopak snazší než psaní článků, pak vám stačí si podcast jen naplánovat a nahrát, a zbytek udělám třeba já. Pokud jste na své podnikání sami, nebo teprve začínáte s tvorbou obsahu, bude pro vás tvorba podcastu s největší pravděpodobností při nejmenším časově náročnější než blogování.

Pokud chcete tvořit podcast, můžete si v začátcích vystačit jen s mobilem a třeba mikrofonem na sluchátkách. Budete se ale muset naučit editovat audio, přidat úvod a závěr a naučit se, jak ho umístit na hostingové platformy.
Přestože je to o něco náročnější, než samotný blog, je podcast skvělý způsob tvorby obsahu.

Podcasting je skvělý díky tomu, že využívá váš hlas.
Lidé vás často musí znát, mít vás rádi a důvěřovat vám, než od vás něco koupí.
Existují různé způsoby jak poznání a důvěry dosáhnout. Psané slovo je jednou z možností, ale mluvené slovo je na cestě budování důvěry daleko lepší.

Podcasty ale obecně nejsou vhodné pro SEO. To sice neznamená, že váš podcast nebude vůbec dohledatelný, a existují výjimky. Pokud už máte úspěšný podcast a vystupujete jako host v jiných pořaadech, pomáhá to vaší dohledatelnosti.
Pokud jste ale v začátcích, není podcast tou nejvhodnější volbou pokud ke každé epizodě nepřipravíte také blogový příspěvek.

Všimněte si, že veliká spousta lidí, kteří tvoří podcast, tvoří také prakticky vždy i přidružený blogový příspěvek, přičemž může jít o doplňující text, doslovný přepis celé epizody, nebo výběr z epizody.
Tyto blogové příspěvky jsou pak optimalizovány pro SEO a mají mnohem větší šanci se objevit ve vyhledávání než samotný podcast. 

Pokud chcete tvořit podcast, je tedy dobré tvořit také blog, který je provázaný s vaším podcastem, nebo musíte mít existující publikum někde jinde, odkud je na podcast posíláte.
Jinak budete dělat hodně práce pro nic, nebo pro velmi málo posluchačů.

Nez zacnete podcast emailova serie JitkaP

emailová série
Než začnete podcast

Uvažujete o svém novém podcastu, nebo už máte dokonce nějaký v hlavě, ale nejste si jisti jak teď postupovat?
Přihlaste se k této emailové sérii, díky které si zodpovíte všechny důležité otázky, a připravíte si materiál pro start vašeho podcastu.

YouTube

YouTube je z našich tří variant určitě nejpracnější platformou pro tvorbu obsahu. Zároveň je podle mě ale taky nejlepší.
Kromě toho, že mě ohromně baví pomáhat mým klientům s tvorbou videí, baví mě i tvorba vlastních výukových videí právě pro mé klienty.

Videa vám pomáhají budovat důvěru a rozšiřovat publikum ještě lépe než psané nebo mluvené slovo.
Své myšlenky můžete navíc předávat svému publiku velice efektivně. 

YouTube tedy je nejpracnější platformou, ale jde také o nejrychlejší způsob, jak pomoci vašim divákům vás poznat a důvěřovat vám.


Blogování bývá nejpomalejším způsobem, jak dovést ostatní k tomu, aby vás poznali, měli vás rádi a důvěřovali vám.
Podcasting nebo jakýkoli hlasový komunikační kanál bývá druhým nejpomalejším způsobem.
A video je nejrychlejším způsobem. Nemusí jít nutně jen o YouTube, ale platí to i pro Reels, Stories, TikTok nebo YouTube Shorts.
YouTube má ale navíc výhodu díky SEO, takže za mě je rozhodně nejlepší.

Na YouTube ale tedy nejde jen o samotné natočení a úpravu videa, ale také o vytvoření náhledu, názvu, popisu, štítků, karet, závěrečných obrazovek…
Můžeme tedy říct, že jde o kombinaci videa a psaného slova.

Pokud bude někdo sledovat vaše Instagram Reels nebo Facebook Stories, musí vás na té dané platformě nejprve najít.
Na YouTube vás může kdokoliv najít nejen přímo na té dané platformě, ale také přes vyhledávání například na Google nebo na Seznamu. Například jedno z mých videí na YouTube získalo díky návštěvnosti přímo ze Seznamu přes 16 tisích zhlédnutí.

Shrňme to

Nejsnazší: Blog

Blogování rozhodně nevyžaduje mnoho práce. Musíte plánovat, psát a přidávat fotografie, ale v zásadě je to jednoduché. Určitě to můžete zvládnout sami.
Na druhou stranu je to nejpomalejší způsob jak si získat důvěru, ale velmi vhodné pro SEO.

Střední obtížnost: Podcast

Podcast vyžaduje nějaké vybavení, jako je mikrofon, a znalost editačního softwaru, ale při nejmenším v začátcích si vystačíte jen s mobilem nebo počítačem. Pokud rádi mluvíte, může to pro vás být vhodná cesta, a publikování podcastu není nijak zvlášť složité.
K podcastu je ale kvůli dohledatelnosti vždy vhodné přidružit také blog.

Nejnáročnější: YouTube

YouTube je mnohem náročnější než ostatní média. Musíte vzít v úvahu osvětlení, kameru, mikrofon, střih, tvorbu miniatur, i popisu videí pro SEO.
Jde ale o nejrychlejší způsob, jak si získat důvěru.

Rozhodnutí mezi blogováním, YouTube a podcastem je zásadní při plánování naší obsahové strategie.
Musíte se sami rozhodnout který formát je pro vás a pro vaše podnikání nejlepší, ale také jaký druh obsahu se nejraději tvoříte.
Pokud nesnášíte psaní, ale pro vás nebude nejlepší volbou právě blog, pokud neradi mluvíte, tak si zase naopak pravděpodobně nebudete chtít zvolit podcast nebo video.
Záleží také na tom, co prodáváte, kde se pohybuje vaše publikum, na vaší časové vytíženosti, na tom, jestli chcete externí podporu například ve formě video editora, a na mnoha dalších faktorech.

Vaše publikum je zásadní

Pokud chcete být módním influencerem a vaše publikum je převážně na Instagramu, může být obtížné dostat je na YouTube, protože to není jejich preferovaná platforma. Ale zároveň je důležité pamatovat na to, že Instagram není platformou pro tvorbu obsahu. Pokud je ale Instagram hlavní platformou vašich potenciálních klientů, může být blog vaším dalším krokem.

Pokud jsou hlavní části vašeho publika zkušenější podnikatelé, pak může být tou pravou volbou podcast. Podnikatelé se neustále rozvíjejí, a podcasty jsou jejich oblíbeným médiem.

Pokud jsou vaším publikem začátečníci, kteří preferují vizuální obsah, do kterého spadá například výukový obsah, je pravou volbou YouTube.

Každá z těchto platforem má svá pro a proti. Je moc důležité podívat se na volbu toho pravého pro vás opravdu komplexně.

Pokud se rozhodnete pro YouTube nebo podcast, budu moc ráda když mi o tom dáte vědět. Přidejte se a napište mi na Facebooku ve skupině 🎥 JSEM VIDĚT – tipy pro video/online/podcast, nebo se propojme na Instagramu, a pošlete mi odkaz na váš kanál. Moc ráda se podívám na vaše videa a poslechnu si váš podcast.

A pokud potřebujete s videi nebo podcastem pomoct, napište mi na online@jitkap.cz, domluvme se na konzultaci, nebo si pořiďte některý z mých kurzů.

emailová série
Než začnete podcast

Uvažujete o svém novém podcastu, nebo už máte dokonce nějaký v hlavě, ale nejste si jisti jak teď postupovat?
Přihlaste se k této emailové sérii, díky které si zodpovíte všechny důležité otázky, a připravíte si materiál pro start vašeho podcastu.

balíček materiálů
pro Start YouTube

Checklist co nastavit vašemu YouTube
Ebook 10 schodů k úspěšnému YouTube
Seznam videoeditorů pro mobil i počítač
Webinář První kroky k úspěšnému YouTube kanálu