Zvolte formát svého podcastu

Přehrajte si audio verzi

O čem je váš podcast?
Jak odpovídáte když vás někdo zeptá o čem váš podcast je?
Co je první věc, kterou říkáte, když chcete svůj podcast?
Pokud se zadrháváte když popisujete svůj podcast, pokud jste nejistí, pokud koktáte, pokud mo a moc přemýšlíte, pak je tohle první věc, kterou musíte vyřešit.
 
Odpovězte si na tyhle otázky ohledně vašeho nového podcastu:
  1. Pro koho je váš podcast?
    Jaký typ člověka chcete aby se k vašemu podcastu přihlásil a poslouchal váš podcast? (životní situace/profese/zájmy/cíle)
    Na koho se váš podcast zaměřuje?
    Víte, kdo je váš ideální posluchač?
    Vezměte si papír a tužku a popřemýšlejte o tom, pro koho budete tvořit svůj podcast. A ne, “pro všechny” není správná odpověď. 🙂
    Moc obecný obsah bude ve skutečnosti brzdit růst vašeho podcastu. Podcasty jsou skvělé, protože jsou jedinečné, a vytváření jedinečného obsahu tedy znamená, že jeden podcast prostě nebude pro každého.
  2. Jaké je hlavní téma a cíl vašeho podcastu?
    Kdyby měl někdo jiný popsat váš podcast, co by o něm řekl?
    Jaké je hlavní téma kterému se věnujete?
    Jaké téma propojeuje všechny vaše epizody?
  3. Co odlišuje váš podcast od ostatních podcastů?
    Čím je váš podcast jedinečný?
    Je jedinečný díky tématu, díky vaší odbornosti, díky vašemu životnímu příběhu, díky vašemu stylu, díky vašim hostům…?

Další důležitou věcí ohledně podcastů je jejich styl nebo forma.
To hodně vychází právě z tématu a jedinečnosti vašeho podcastu.
Půjde o monolog, rozhovory, o podcast s více moderátory…?
Nebo budete tvořit třeba rozhlasovou hru?

A teď další otázka: Jak dlouhé budou jednotlivé epizody vašeho podcastu?
Budou dlouhé 5 minut, 10, 18, 30 nebo třeba 90 minut?
Pokud jste vyloženě výřečný typ, který dokáže mluvit dlouhé hodiny i bez přípravy, pokud to ladí s vaším tématem, a pokud věříte, že to vaši posluchači uposlouchají, klidně dělajte epizody delší, ale pozor, aby to na vás na všechny (na vás i posluchače) nebylo moc.

Jak často budete vydávat nové epizody?
Denně, týdne, ob týden, jednou za měsíc…?
Tady také pozor, někdy máme tendenci to na začátku trochu přepálit, naplánujeme si vydávání podcastu třeba dvakrát týdně, ale už po dvou týdnech to pak vzdáme, protože je to na nás moc.
Klidně si to tedy naplánujte na jednu epizodu jednou za týden, natočte si pár epizod do foroty, a pak je postupně hezky v klidu vydávejte.
Pokud během výroby zjistíte, že budete zvládat vydávání nových dílů častěji, tak je to v pořádku, a můžete svůj plán upravit. Bývá ale opravdu lepší začít pozvolna, a postupně vydávat častěji, než naopak.

Pokud si s myšlenkou podcastu pohráváte teprve chvíli, může být těžké přesně určit, čím je váš podcast jedinečný, jak bude vypadat a jak bude dlouhý.
Ale nebojte se toho a opravdu si udělejte čas k identifikaci toho, čím se váš podcast odlišuje, čím je specifický, čím je jedinečný. 
 
Nemusíte hned přijít se světobornou myšlenkou se kterou ještě nikdo nikde na světě nepřišel, to se od vás vůbec nechce. Ale opravdu si svůj podcast specifikujte.
Nevadí, když se to postupem času bude měnit a vyvíjet, to je naprosto v pořádku, ale zkuste si to co nejvíc ujasnit.
 
Postupně vše promýšlejte, pohrávejte si jak s popisem podcastu, tak s jeho formou a délkou…
Dejte si klidně na čas, ale opravdu se tomu věnujte.
Do vydání první epizody máte ještě čas, tak si to hezky vypilujte. 😉

Stáhněte si checklist,
který vám pomůže s přípravou: